In Parijs strekt het openbaar vervoer zich uit over een dicht weefsel van lijnen en stations. De organisatie RATP zorgt voor het grootste deel van het vervoer en beheert onder andere de metro, de RER-forenzenlijnen, trams en bussen in de regio Île-de-France. Dagelijks maken miljoenen ritten plaats. Volgens cijfers uit 2019 waren er in de regio meer dan 4 milliard ritten met het openbaar vervoer. Voor de metro alleen werden in 2024 circa 1,479 miljard ritten geregistreerd, voor de RER circa 508 miljoen.
De metro rijdt ongeveer van 05:30 uur tot circa 01:15 uur op weekdagen; op vrijdag- of zaterdagavond gaat het tot circa 02:15 uur. Als de metro stopt, kun je gebruikmaken van nachtbussen (het netwerk Noctilien) die de grote stations verbinden tussen ongeveer 00:30 en 05:30.
Om gebruik te maken van het openbaar vervoer moet je een geldig kaartje of abonnement hebben, ook in de metro, bus of tram. Voor een apparaat zoals metro, trein en RER in de stad geldt een tarief van circa €2,50 per rit in 2025. Daarnaast zijn er dag- of meerdaagse passen; de overgang van papieren kaartjes naar contactloze of digitale opties is gaande.
Als je overstapt tussen metro, RER, tram of bus binnen de stadszone, let dan goed op wat wel en niet is toegestaan met je kaartje. Transfers zijn mogelijk maar voorwaarden verschillen per zone of lijn. Een aantal reizigers meldt verwarring over de regels.
Als je kiest voor de metro, dan reis je met één van de 16 lijnen (voor de hele regio) die honderden stations verbindt. De RER lijnen vormen een spoorverkeersnet dat verder reikt dan het centrum, en de tram- en buslijnen vullen aan. Over toegankelijkheid: de buslijnen zijn vaak toegankelijk voor mensen met beperkte mobiliteit; de trams ook en sommige metrolijnen.
Hoe ervaren mensen het openbaar vervoer in Parijs? Regelmatig worden tevredenheidsonderzoeken uitgevoerd door Île-de-France Mobilités. In het eerste halfjaar van 2025 kwam de score op circa 88,4 % voor de dienstverlening van het netwerk van RATP. Voor specifieke criteria zoals informatievoorziening, punctualiteit en toegang tot stations variëren de scores: informatie in normale situaties kreeg circa 93,6 % beoordeling, terwijl de netheid van stations circa 81,8 % scoorde.
Als je van plan bent de metro, bus of tram in Parijs te gebruiken, is het handig om rekening te houden met het volgende:
Je moet een geldig kaartje hebben voordat je instapt; controleurs kunnen bij stations of in tram/bus de geldigheid controleren. Het netwerk is groot en goed gedocumenteerd, apps zoals de officiële RATP-app of gespecialiseerde reisapps kunnen de routeplanning vergemakkelijken. Trek bij zeer drukke tijden extra tijd uit voor overstappen of wachtrijen.
Let op dat tijdens piekuren de metrolijnen druk kunnen zijn, en dat vertragingen of werkzaamheden soms voorkomen. De bussen lopen in Parijs gemiddeld langzamer door verkeer en stadsdrukte, volgens een journalistiek artikel in 2025 was de gemiddelde snelheid tijdens de ochtendspits circa 8,85 km/u op sommige buslijnen.
Het netwerk blijft zich uitbreiden en moderniseren. Zo worden nieuwe metrolijnen aangelegd en renovaties uitgevoerd om capaciteit en comfort te verbeteren. Door de uitbreiding worden nieuwe gebieden beter bereikbaar en verandert het stadsbeeld langzaam.
Het openbaar vervoer Parijs-systeem biedt je een keur aan opties om je door de stad en omgeving te verplaatsen. Met enige voorbereiding op kaartjes, routes en drukte kun je soepel reizen. Het is niet altijd perfect, maar het geeft je als gebruiker veel mogelijkheden om je bestemming te bereiken.